ZSOTA KERÉKPÁRTÚRA   |    Bemutatkozás   |    Korábbi Túráink
  +36 30 206 2574      INFO@ZSOTAKEREKPARTURA.HU

2017. Szeptember - Vértes és Környéke Kerékpártúra a Várgesztesi Villaparktól (lezajlott)

ESEMÉNY RÉSZLETEI

Vértes és Környéke Kerékpártúra a

Várgesztesi Villaparktól

Időpont: 2017. szeptember 16-17. (szombat-vasárnap)

A hegyek közt megbúvó csendes falvakkal, kanyargó erdészeti útjaival a Vértesbe,

országunk újabb gyöngyszemébe látogatunk el őszi kerékpártúránk során.

A Vértes a Bakony és a Gerecse között terül el a Velencei-hegység és a Velencei-tó szomszédságában. Ősszel a déli Vértesben a kivillanó fehér sziklákat díszítő, sokak szerint a kanadai indián nyarat idéző színpompában, a cserszömörce sokszínű lombszíneződésében gyönyörködhet az idelátogató. Fennsíkját szebbnél szebb völgyek tagolják, a meredek hegyormokról pedig régi várak romjai, omladozó falak és csonka tornyok nyúlnak a most éppen aranyló ruhába öltözött lombok fölé.

Dimbes-dombos útvonalunkon, hol emelkedőn tekerünk felfelé, hol hosszan gurulunk lefelé, hol sík vidéken kerekezünk a

Várgesztesi Villaparktól a Csókakői várig…

Program:

Szombat:

Egyéni utazással Várgesztesen találkozik csoportunk 9:00 órakor.

Szállásunk a Villapark Várgesztes**** Wellness Családi Üdülőfalu

Várgesztesi Villapark

Budapesttől mindössze 75 km-re, a Vértes hegység ölelésében, csendes zöldövezetben, friss levegőjű erdők és gyönyörű tavak közelében található. A 25 hektáros, körülkerített parkban gazdag növényvilág, nagy zöld felületek, csend és nyugalom várja a látogatókat. A 125 házból álló villapark kitűnő adottságokkal és számos kikapcsolódási lehetőséggel rendelkezik mind családok, mind baráti társaságok számára. Az üdülőfalu területén található szubtrópusi élményfürdő még élvezetesebbé teszi a pihenést.

Szállásunk elfoglalása után (ha van lehetőség rá) indulunk első napi túránkra. Várgesztesről kikanyarodva Vértessomló felé vesszük az irányt. A települést elérve azt balról kerüljük, így a somlóhegyi horgásztó mellett haladunk majd el. Környebánya büféjénél (7km) állunk meg első rövidke pihenőnkre. Utunkat folytatjuk Tatabánya határa felé. A város szélét elérve enyhén kezd emelkedni utunk Felsőgalla felé. Szárliget lesz korai ebédünk megállója, itt már várnak bennünket könnyű egytál étellel vendéglátóink (20km)

Ebéd után rövid szakasz kátyús út következik, majd az 1-es főúton átkelve érünk a Vértes Tájvédelmi Körzet erdészeti útjára. Hogy szépet lássunk innen bizony emelkedni fog utunk, de a természet közelsége, az őszi erdő megújuló csodálatos színjátéka feledteti emelkedőnket. A Terv úton haladunk a vértes belsejébe ekkor. Túránk felénél járunk kb. amikor mai szakaszunk egyik, ha nem a legszebb részéhez a Fáni-völgybe érünk(31km).

Fáni-völgy

A Vértes kedvelői a Fáni-völgyet a Vértes egyik legszebb részének tartják. A Fáni-völgy Esterházy Franciska grófnőtől örökölte a nevét. Meredek lejtőin és keskeny gerincén a déli szubmediterrán és a hűvös hegyvidéki flóra elemei találkoznak egymással. A két egymással szomszédos növénytársulásban, különösen azok közös határán több alhavasi faj, magashegységi elterjedésű növény él.

A völgyet elhagyva folytatjuk utunkat a Vértes „szívében”. Mai szakaszunk erős részénél járunk ekkor. A vértesi erdőség kanyargós erdészeti útján kapaszkodunk fel, hogy a dombtetőn megpihenve gurulhassunk tovább a Mátyás-kútig. Itt a pihenőháznál és a forrásnál újra megállunk, hűsítjük magunkat a forrás vizénél, majd gurulunk tovább Környebánya felé. Az erdészeti útról kiérve még 7km kerekezünk és visszaérünk a Várgesztesi Villaparkhoz.

Túra táv: 55km

Visszaérve szállásunkra frissítjük magunkat, majd szabadprogram keretében sétát tehetünk a villaparkban, bowlingozhatunk (3000ft/óra), biliárdozhatunk, vagy a Park Centrum központi épületében található élményfürdőben frissíthetjük magunkat (nyitva 20 óráig).

A Várgesztesi Villapark egyik legvonzóbb adottsága a Park Centrum épületben található 300 m2 vízfelületű élményfürdő, ahol sodrófolyosó, pezsgőfürdő és további élményelemek, finn- és infraszauna, valamint bowling-pályákkal, biliárdasztalokkal is rendelkező játékterem várja a pihenni vágyó vendégeket!

Este az étteremben találkozik újra csoportunk ahol bőséges svédasztalos vacsorával zárjuk a napot. (2 leves, 4 főétel, desszert, gyümölcs, salátabár)

Vasárnap:

Reggeli után kerékpártúránk második napi szakaszát ismételten Vértessomló felé indulunk, azonban a település előtt letérünk a közútról és egy szorgalmi úton a Majki-erdőn áthaladva érjük el a Majki-tavat (6km). A tó mellett elhaladva érünk első megállónkhoz a Kamalduli Remeteséghez:

Kamalduli Remeteség – ahol a csend lakik –

A kamalduliak az 1730-as évek közepén érkeztek Majkpusztára. A cellaházakban egy-egy szerzetes élt, aki a naponta előírt kötelező imákat ugyan hangosan mondhatta el, de a nap többi részében tartózkodnia kellett a beszédtől. Egymással csak a szentmiséken és a fő ünnepeken, a közös étkezéskor találkozhattak. Beszélniük - az elöljárójuk engedélyével - évente két alkalommal, három-három napig lehetett. Küldetésük, hogy imádkozzanak mindenkiért a világon, még azokért és azok helyett is, akik maguk sohasem fordulnak Istenhez.

A némasági fogadalmat tett szerzetesek 250 évvel ezelőtti életének békéjét találhatja meg a látogató Majkon. Ám nemcsak hangulatában egyedülálló az erdők ölelte, tavak szomszédságában fekvő remeteség, hanem Európa-szerte kuriózumnak számító barokk műemlékegyüttes is egyben, amely tizenhét cellaházból, templomtoronyból és kolostorból áll.

A cellaházaknál tett látogatásunk után folytatjuk túránkat Oroszlány felé. A várost átszelve Pusztavám irányába haladunk Mórra. A város főterén pihenünk meg újra (28km). Frissítjük magunkat.

Mór

A Vértes és a Bakony-hegység közti völgyben fekszik Mór. A 15.000 fős kisváros történelme a mai napig szorosan összefonódik a szőlővel. Mór a magyar történelmi borvidékek egyike, európai hírnevét a 18. században telepített szőlő és borfajtának a „Móri Ezerjónak” köszönhet.

A városközpontban rövid sétát tehetünk, megnézhetjük a Lamberg-kastély barokk parkját, a Kapucinus-templom és rendházat, vagy a Luzsénszky vagy Láncos-kastélyt, mely jelenleg a városháza épülete.

Utunkat folytatjuk a nemrégiben átadott Csókakői várhoz vezető kerékpárúton. A települést, hogy elérjük bizony emelkedik az út, hisz elődeink a várakat dombokra építették.

Csókakői vár

Az omladozó vértesi várak közül Csókakő az egyetlen, amely nem erdők sűrűjében bújik meg. A vár csonka öregtornya, amely valaha a Kisalföldre vezető utat ellenőrizte, a hegység peremén, szőlőskertek között meredezik, méltóságot kölcsönözve a hegy lábához futó, ma is eleven életet élő kis falunak, Csókakőnek. A messziről látható, de a közúti forgalomból ma teljesen kieső Csókakő vára, mint a végvárrendszer fontos pontja, egykor a völgy, s rajta a Győr és Komárom felé átvezető út ura volt. Öregtornyának büszkén emelkedő maradványa, a hegyormot körülfogó, terjedelmes, fehérlő falai a Vértes hegység déli peremén 228 m magasságban omladozva jelzik az idők múlását. Környéke ma is eleven, de őrtálló, ostromló katonák helyett már évszázadok óta békés szőlősgazdák szorgoskodnak a várhoz futó, napsütötte hegyoldalon.

A községbe érve a vár lábánál pihenünk meg. Akink kedve van egy 10-15 perces gyaloglással feljuthat a várba, ahonnan csodálatos panorámában láthatjuk a Móri-árok és a Keleti-Bakony látképét.

Lejtmenetben folytatjuk utunkat a Móri borúton, melyen rendezett szőlőspincék közt kanyarogva érjük el Csákberényt (42km), itt töltjük ebédidőnket.

A települést elhagyva a Vértes Tájvédelmi Körzet erdészeti útjára kanyarodva folytatjuk utunkat a Vértes „szívébe”.  Több mint 20km erdészeti út vár túránk ezen szakaszán. A Gánti-nyiladékon át jutunk el a Horog-völgybe, ahonnan emelkedni kezd utunk. A Pátrácos hegy lesz a mai szakaszunk legnehezebb feladata. J A tetőn kifújjuk magunkat (kísérőkocsink velünk lesz, így akinek a szakasz nehézséget okozna, kocsival tudja teljesíteni ezt az emelkedőt), majd lejtmenetben suhanunk tovább a Terv úton Mindszent-puszta irányába.

Oroszlányra a Mocsári-berek menti Széles úton érünk be. A Labanc-völgyi-dűlő mellet kerekezve a városba érve a már délelőtt megismert útvonalon kerekezünk tovább a Majki-tóhoz. itt frissítjük magunkat, majd a Majki-erdőn keresztül érünk ki a Várgesztesre vezető közútra ismét.

Innen már csak 2km tekerünk és visszaérünk a Várgesztesi Villaparkhoz.

Túra táv: 75km

Várható érkezés a villaparkhoz: 16-17 óra.

Élményekkel gazdagodva hagyjuk el Vértes és környékét, melyet két nap alatt tekert körbe csapatunk. J

Kísérő kocsink a túra ideje alatt végig a csoport közelében halad, többszöri kisebb pihenőink alkalmával lehetőség lesz frissítő felvételére, így kerékpárjainkon nem szükséges a napi csomagjaink szállítása. Akinek megterhelő a napi túraszakasz, korlátozott számban lehetőség van a kísérő kocsiba beszállnia.

Szállásunk: Villapark Várgesztes Komfort Apartmanházak**** (122 m2 -es, 8 személyes, 4 hálós, 2 fürdőszobás, garázzsal), félpanziós ellátással

Utazás: Egyénileg, kerékpárok szállítása Kaposvárról megoldott

Létszám korlátozott, max.: 40fő

Egyéb felmerülő költségek: vacsorán, reggelin kívüli étkezés, belépők, személyes költségek…