ZSOTA KERÉKPÁRTÚRA   |    Bemutatkozás   |    Korábbi Túráink
  +36 30 206 2574      INFO@ZSOTAKEREKPARTURA.HU

2017. Augusztus - Tapolcai-medence Kerékpártúra (lezajlott)

ESEMÉNY RÉSZLETEI

Tapolcai és a Káli-medence Kerékpártúra

Időpont: 2017. augusztus 19-20. (szombat-vasárnap)

A Tapolcai-medence legfontosabb földtani értéke a vulkáni utóműködés eredményeként kialakult hegyes, illetve koporsó alakú hegyek- csúcsaikon várrommal, a szoknyán szépen művelt szőlőkkel. Ezek a Tanúhegyek. Vulcanus fiainak játszótere volt e táj egykoron… A hegyek közt megbúvó csendes falvakkal, országunk újabb gyöngyszemébe látogatunk el kerékpártúránk során.

Dimbes-dombos útvonalunkon, hol emelkedőn tekerünk felfelé, hol hosszan gurulunk lefelé, hol sík vidéken kerekezünk a Tanúhegyek közt, vagy épp a Balaton partján…

Program:

Szombat:

Egyéni utazással Tapolcán találkozik csoportunk 8:30 órakor. Szállásunk a Varjú Fogadó***

A Varjú Fogadó a városközponttól és a Malom-tótól egyaránt 100 méterre várja színvonalas éttermével, kerthelyiséggel vendégeit. Konyhája magyaros- és nemzetközi ételeket is kínál. Hangulatos borpincéje, étterme lehetőséget biztosítanak családi rendezvények és lakodalmak lebonyolítására. A fogadó az emeleten kialakított egy- és kétágyas, tévével, fürdőszobával ellátott szobákkal áll a pihenni vágyók rendelkezésére.

Szállásunk elfoglalása után indulunk első napi túránkra. A városból kiérve Nagyvázsony felé fordítjuk kormányainkat. Alsóbb rendű közúton tekerünk Monostorapátiig, (11km) itt a község központjában állunk meg először. Rövid pihenő, majd tekerünk tovább Kapolcsra. (16km) A művészetek völgyébe érve, a megújult kapolcsi Szaller-vízimalomhoz tekerünk ahol egy rövid bemutatót kapunk annak működéséről.

A FALUMALOM a teljes helyreállítás után az egyik legértékesebb magyarországi műemlék vízimalom-múzeum. A búzaőrlésen túl bármilyen más termény őrlését és feldolgozását is be tudja mutatni 100 évvel ezelőtti gépeivel és gabona-feldolgozó műszaki berendezéseivel.

Kapolcsot elhagyva Vigántpetend érintésével utunk emelkedős részén haldunk tovább Nagyvázsonyra. Itt Kinizsi Váránál állunk meg újabb pihenőnkre (26km).

A Kinizsi Vár története:

A vár legdicsőségesebb uráról, az összes csatáját győztesen megvívó Kinizsi Pálról kapta a nevét. Építésének pontos ideje a történelem homályába vész. Első emlékek a XV. század közepéről maradtak ránk. Akkoriban a Vezsenyi család birtokaként tartották számon. 1472-ben adományozta Hunyadi Mátyás a hadjárataiban tanúsított vitézségéért Kinizsi Pálnak,

aki halálig (1494. november 24.) uralta s jelentős átalakításokat hajtott végre rajta.

Fő funkciója a tulajdonosok védelme, illetve a Buda-Róma közötti borostyánút felügyelete volt, mely a várbirtokon keresztül haladt. A XVI. századtól a Zichy főnemesi család birtokolta az uradalmat. A XX. század közepén történt feltárásnak, részleges rekonstrukciónak köszönhetően betekintést nyerhetünk a Kinizsi Vár fénykorába.

Nagyvázsonyról kiérve Mencshely felé indulunk tovább. A települést elhagyva szó szerint belegurulunk a Balatonba! J 10km lejtmenet után érünk Zánkára. Itt töltjük ebédidőnket. Várnak ránk a Balaton hűs hullámai. A település strandján töltjük hosszabb pihenőnket (belépő: 540ft), a büfékben ropogós keszeggel, frissen sült lángossal, kolbásszal pótolhatjuk az elégetett kalóriákat, majd a Balaton hűsítő hullámaiban frissítjük fel magunkat.

A parton töltött pihenőnk után a délutáni órákban indulunk tovább. Zánkáról 4km kerekezés után érünk a Káli-medence kapujának őrzőjének is nevezett geológiai bemutatóhelyhez a Monoszló melletti Hegyestűhöz.

Hegyestű:

Pazar kilátás egy bazaltvulkánról, séta az egykori kráterben

A Káli-medence kapujának őre a Zánka és Monoszló között 337 méterre magasodó Hegyestű. A Balaton felől szabályos kúp alakot mutató hegy északi felét az egykori kőbánya lefejtette, a visszamaradt, közel 50 m magas bányafal azonban felfedi számunkra a kb. 8 millió évvel ezelőtt működött bazalt vulkán belsejét. A vulkán kráterében megdermedt láva a kihűlés folytán sokszögletű, függőleges oszlopokra vált el. A látvány hazánkban egyedülálló, de európai viszonylatban is ritkaságszámba megy. A Hegyestű bazaltkúpjának tetejéről csodálatos tájképen figyelhetjük meg a Balaton-felvidék jellegzetes tájrészleteit, a természet és ember együttélésének tipikus képét. Panoráma térkép segítségével azonosíthatjuk a Káli-medencét övező hegyeket. Itt látható a Balaton, délről a Fonyódi-hegy, onnan nyugatra a Badacsony, a Gulács, a Keszthelyi-hegység, a Csobánc, a Fekete-hegy, a Boncsos-tető, a távolban még a Tátika is felismerhető.

Nem túl hosszú, viszont meredek emelkedő után érünk fel a Hegyestűre. Akinek megterhelő lenne kerékpáron, ezt a rövid szakaszt megteheti kísérő kocsinkkal is. A bazaltkúpok lábától gyalogosan jutunk fel azok tetejére, ahonnan lélegzetelállító körpanorámában gyönyörködhetünk. (belépő: 700ft)

Lefelé könnyebb és gyorsabb is lesz! Utunkat folytatjuk Köveskálra (47km), ahol a Pálffy pincészet borteraszán egy 4 boros borkóstolóval várják csapatunkat. (2500ft/fő)

Szőlészetünk és pincészetünk évszázados családi generációkon alapul, ahol a szőlőművelés és borkészítés apáról fiúra száll. Szőlőterületeink a Káli-medencében, Köveskálon a vulkánikus eredetű Fekete-hegy déli lejtőin Kishegy, Cserekút, Kisgyepű és Csákvölgy dűlőiben fekszenek. Boraink jellegzetes ízét a vulkánikus talaj (bazalt, láva és tufakőzetek) a magas sav- és ásványi anyagtartalom kedvezően befolyásolja.

Célkitűzésünk, hogy az egykor Árpád házi királyainknak szállított Káli-medence borai újra a minőségi borfogyasztók asztalára kerüljenek, ismerté és kedvelté váljanak.

Pálffy Gyula borász

Az árnyékos borteraszon eltöltött pihenőnk után már csak 15km tekerés van hátra a mai szakaszunkból.

Túratáv: 62km

Visszaérve Tapolcára a Varjú Fogadóban frissítjük magunkat, majd szabadprogram keretében sétát tehetünk a város központjában, vagy meglátogathatjuk a közelben lévő Tapolcai-tavasbarlangot. (belépő: 2000ft), illetve bekapcsolódhatunk az augusztus 20-i rendezvénysorozatba.

Este a vacsoránál találkozik újra csoportunk szállásunkon.

Vasárnap:

Reggeli után kerékpártúránk második napi szakaszát délnek Szigliget felé kezdjük. Tapolcáról kiérve Hegymagas az első településünk. A község a Szent György -hegy lábánál fekszik, innen kapta nevét. Utunk innen lefelé halad, egészen a Balaton partjáig. A balatoni kerékpárútra érve párat kell már csak hajtani a pedálokba és elérjük Szigligetet.

Szigligeti vár a Balaton vára

Immáron 750 éves múltra tekint vissza Magyarország egyik leglátogatottabb és méltán népszerű vára, a Szigligeti vár, a Balaton északi partján. Délen a Balaton partja mossa, északon pedig a tapolcai tőzeges mezőség és hegyek határolják. Bárhonnan közeledünk Szigliget felé, a régi vár mindenhonnan szemünk elé tárul. A szigligeti vár egyike azon kevés várainknak, amely a török időkben sohasem hordozta tornyain az oszmán felségjelvényeket. Derék katonái megőrizték függetlenségét 150 éven keresztül. Csak a Habsburg-gyűlölet pusztította el, felrobbantván falait.

Szigligetre érve (10km) a vár lábánál „parkolunk” le bringáinkkal, majd akinek kedve van gyalogosan megnézheti a várat. Pihenőnk után Keszthely irányába 10km kerekezünk a balatoni kerékpárúton. Balatongyöröknél távolodunk el a Magyar-tenger északi partjától, innen vár ránk mai szakaszunk nagyobb emelkedője (20km).

A Büdöskúti pihenőig tekerünk fel, majd rövid pihenő után a 2015-ben átadott Padkűi kilátóhoz érünk ahonnan lélegzetelállító panorámában lesz részünk ezen a napon is.

Büdöskúti pihenőhely

Balatongyörök külső területén található természetvédelmi terület, mely az egykor itt található forrásról kapta nevét. A forrás bauxitbányászat miatt sajnos elapadt. A XX. század elején vaddisznótenyészet, majd csikónevelő telep működött itt. Büdöskútpuszta ma kedvelt kirándulóhely a turisták körében.

Padkűi kilátó

A 2015-ben megépült Padkűi kilátó a Keszthelyi-hegység déli részén, a 408 m-es dombtetőn található. A kilátó melletti kis tisztáson a Zala megyei turisták három kopjafát állítottak fel a megye kiváló túrázóinak emlékére.

Padkűi kilátó után gurulással folytatjuk utunkat. Várvölgy felé.

A település kellemes éttermében a Szt. Domonkos vendéglőben töltjük ebédidőnket (34km). Kalóriakészleteink pótlása után kisebb emelkedő következik, majd újabb hosszabb gurulás következik. Utunk innen mondhatni egészen Tapolcáig lejteni fog. J Lesencefalu előtt az úton érdemes lesz megállnunk egy pillanatra, hisz a panoráma itt is csodálatos lesz.

Túratáv: 48km

Várható érkezés Tapolcára: 15 óra.

Délutáni visszaérkezésünk a nyári kánikulában lehetőséget biztosít majd számunkra még hazafelé utunkon a Balaton északi partján egy csobbanásra, egyénileg, vagy közösen.

Élményekkel gazdagodva hagyjuk el a Tapolcai-medencét és a Balaton-felvidéket, melyet két nap alatt tekert körbe csapatunk. J

Kísérő kocsink a túra ideje alatt végig a csoport közelében halad, többszöri kisebb pihenőink alkalmával lehetőség lesz frissítő felvételére, így kerékpárjainkon nem szükséges a napi csomagjaink szállítása. Akinek megterhelő a napi túraszakasz, korlátozott számban lehetőség van a kísérő kocsiba beszállnia.

Szállásunk: Tapolca, Varjú Fogadó*** két személyes szobákban

Utazás: Egyénileg, kerékpárok szállítása Kaposvárról megoldott

Létszám korlátozott, max.: 30fő

Egyéb felmerülő költségek: vacsorán, reggelin kívüli étkezés, belépők, borkóstoló