ZSOTA KERÉKPÁRTÚRA   |    Bemutatkozás   |    Korábbi Túráink
  +36 30 206 2574      INFO@ZSOTAKEREKPARTURA.HU

2017. Május - A Gemenci Duna Parttól a Szekszárd Borvidékig Kerékpártúra (lezajlott)

ESEMÉNY RÉSZLETEI

A Gemenci Duna Parttól a Szekszárdi Borvidékig Kerékpártúra

Időpont: 2017. május 13-14.

(szombat-vasárnap)

GEMENCI TÁJEGYSÉG

Gemenc a Duna-erdőség ősvadon karakterű része, hazánkban a legszebb típusa az ártéri erdöknek. A 36 ezer holdas erdő és vadrezervátum északi részét a Sió, a keleti részét a Duna, nyugati oldalán gát és délen a bátai erdőségek határolják.

A SZEKSZÁRDI BORVIDÉK

Szekszárdi borút

Budapesttől 150 km-re a Gemenci tájvédelmi körzet, a Sárköz síksága és a Mecsek nyúlványai által övezve terül el a szekszárdi történelmi borvidék. Zombától Bátáig 12 település határában több mint 2000 hektár tartozik a szőlő-termőhelyhez. Kiegyenlített klímája, domborzata és talajadottsága harmonikus környezetet biztosít a rangos minőségű vörös –és fehérbort adó szőlők termesztéséhez.

Május közepén amikor virágba borulnak a fák, zölden pompáznak az erdők, a nyíló vadvirágok illata kíséri utunkat, mi várunk Benneteket a Szekszárdi borvidék és a Gemenci dunapart környéki kerékpártúránkra.

Programunk:

Szombat:

Egyéni utazással Szekszárdon találkozik csoportunk. Szállásunk a Sió Motel, Szekszárd északi kapujában, a 6-os út mentén helyezkedik el, a szekszárdi és a tolnai borvidék között, közel a gemenci erdőhöz. Elfoglaljuk szállásunkat, majd elindulunk első napi túránkra a szekszárdi borvidék és a gemenci erdők felfedezésére.

Túránk elején Szekszárd belvárosán át kerekezünk déli irányba. A városból kiérve kerékpárúton tekerünk tovább, majd 9km után elkanyarodunk Szálka irányába. Innen domboldalba telepített szőlőtőkék közt a szekszárdi borúton tekerünk tovább első hosszabb pihenőnkig Szálka településén található Horog étterem. 16km

Kerékpárjainkról leszállva az étterem teraszán pihenhetjük ki a szekszárdi borvidék emelkedőjét, mely túránk egyetlen kihívása lesz. J Kortyoljunk egyet a borvidék nevezetes borából a bikavérből, majd folytassuk utunkat az ártéri Gemenc irányába.

A borút borai

Az évszázadok során a szekszárdi bor hívei közé tartozott többek között  Garay János , Babits Mihály, IX. Pius pápa .A szekszárdi fehérborok zamatgazdagok, tüzesek , kissé lágy karakterűek. Fő fajták Olaszrizling, Chardonnay Traminni. Európa- szerte kedvelt mélyvörös, telt, bársonyos, kellemesen fanyar vörösborai. Szekszárd hírnevét évszázadokon keresztül a Kadarkának köszönhette. A törökök elől menekülő balkáni népek által megismert és honosított szőlővel ma ismét egyre gyakrabban találkozhatunk a borvidéken. A hagyományosan karós támaszon termesztett szőlő kiváló bort ad. Bora rubinvörös színű, fűszeres, gyümölcsös illatú. A szekszárdi kadarka ihlette Schubertet a „Pisztrángötös” megírására. További jellemző fajták: Kékfrankos, Kékoportó, Cabernet Franc, Cabernet Sauvignon, Merlot.

A szekszárdi bikavér a borvidék legkedveltebb bora. Házasítással, legalább három féle borból készül. Mélyvörös színű, bársonyos, kissé fanyar, telt zamatú bor. Különös ízélményt ad a sültekhez, vadhúsokhoz.

Garay János Szegszárdi bordal című versében találkozunk előszőr a Bikavér kifejezéssel:

„Töltsd pohárba, és csodát látsz! Színe mint a bikavér”

Szálkárók kiérve a Lajvér patak völgyének elzárásával 1978-79-ben épült Szálkai víztározó mellett tekerünk tovább. A több mint 50 hektáros tó vadregényes környezetében kerekezünk Bátaszék felé.

A település előtt kis kitérőt téve meglátogatjuk az Orbán-hegyen álló 2015 év fáját a 300-400 évesre becsült Molyhos tölgyet. A hegyről legurulva ebédidőnket a kisváros éttermében töltjük.

Pihenőnk után folytatjuk utunkat Pörböly irányába. A település után kanyarodunk rá a gemenci tájvédelmi körzet területére.

A Duna-menti Sárköz területén található Gemenc festői szépségű ártéri világa. Területét átszövik a „fokok”, melyek részben természetes, részben emberkéz által kialakított eredetű keskeny csatornák. A folyó ártéri növényvilágát a bokorfüzesek, puha- és keményfa ligeterdők jellemzik. Találkozhatunk itt nyári tőzikével, dunai csillagvirággal, ligeti szőlővel. Állatvilágának kiemelkedő értékei a védett jégmadár, a fokozottan védett rétisas, a fekete gólya és a barna kánya. Gemenc híres kiváló gímszarvas és vaddisznó állományairól, ezért hazánk egyik legjelentősebb vadászterülete.

A forgalomtól elzárt gáton tekerünk hol balról zöldellő rétek mentén, hol a Gemenci erdőség Duna menti szépségében gyönyörködve. Két napos túránk legszebb részén tekerünk ezen a szakaszon szerintem. 18km megtétele után érjük el a gemenci kisvasút Keselyűsi állomását (60km). Itt frissítjük magunkat a csárdában, majd folytatjuk utunkat Szekszárd irányába.

Szekszárdra érve a főtéren állunk meg rövid pihenőre, majd 17 óra körül érkezünk vissza a Sió Motelba. Frissítjük magunkat majd az étteremben találkozik újra csapatunk.

Vacsoránk elfogyasztása után az OPTICOST Kft. szervezésében és támogatásával egy ingyenes, 6 boros borkóstolót tart csoportunknak a szekszárdi Prantner Családi Kézműves Pincészet!!! J

Prantner Ferenc tulajdonos mutatja be nekünk a pincészetében készített boraikat.

A borkóstolót követően vásárlásra is lesz lehetőségünk.

Köszönjük OPTICOST Kft.!

Túratáv kb.: 76km

Vasárnap:

Reggeli után kerékpártúránk második napi szakaszán ismét Szekszárd belvárosán át vezet utunk. Ezen a napon teljesen SÍK útvonalon kerekezünk. A várost mai nap a Duna felé keleti irányba hagyjuk el. 16km megtétele után érkezünk a Keselyűsi Csárdához. Rövid kávézás után folytatjuk utunkat. Rövidesen már a Sió csatorna zsilipjén kelünk át, majd a Duna mentén északi irányba a gáton kiépített kiváló minőségű kerékpárúton haladunk tovább Fadd-Dombori üdülőtelep felé.

A Szekszárd közeli Fadd-Dombori a Duna holtága mellett a Velencei tó felszereltségével vetekedő fürdőtelep, üdülőtelep, családias hangulattal. A holtág vize híres horgászrekordjairól, óriásharcsáiról. A Domrori Beach Üdülőközpont a holtág partjánál homokos partú stranddal, horgász- és napozóstéggel, gyermekcsúszdákkal, csónakokkal várja az ide látogatókat.

Dombori kikötő büfénél állunk meg újabb rövid pihenőnkre (32km), majd Fadd település irányába folytatjuk utunkat, ahol a központban található 1864-ben neogótikus stílusban épült római katolikus templomál állunk meg újra (40km). A település végén található hangulatos Pizzériában töltjük ebédidőnket PROGETTO MANFREDI.

Ebédünk elfogyasztása után folytatjuk utunkat a Gerjén felé. Itt érünk vissza ismét a Duna folyam partjára, ahol át is kelünk annak másik oldalára egy kis komp segítségével (48km). A túlparton délnek fordulunk, és a gáton a Duna folyásával megegyező irányba tekerünk. Utunk első szakaszán keményre döngölt murvás úton tekerünk. (3km). Murvás szakaszunk után folytatjuk túránkat a Duna partján épített gáti úton egészen az M9-es Duna hídig (67km). A hídon átkelve hamarosan ismét a Sió zsilipen haladunk át, majd a jól ismert Keselyűsi Csárdánál állunk meg mielőtt folytatnánk utunkat Szekszárdra. A településre reggeli utunkon érünk vissza. A központtól 4km kerékpározunk még a Sió Motelig, ahol két napos Szekszárd-Gemenc környéki túránk véget ér.

Túratáv kb.: 89km

Várható érkezés Szekszárdra: 16-17 óra.

Élményekkel gazdagodva hagyjuk el Szekszárd-Gemenc vidéket, melyet két nap alatt tekert körbe csapatunk. J

Kísérő kocsink a túra ideje alatt végig a csoport közelében halad, többszöri kisebb pihenőink alkalmával lehetőség lesz frissítő felvételére, így kerékpárjainkon nem szükséges a napi csomagjaink szállítása. Akinek megterhelő a napi túraszakasz, korlátozott számban lehetőség van a kísérő kocsiba beszállnia.

Szállásunk: Sió Motel*** 6 személyes apartmanokban (két személyes szobákkal, két fürdőszobával)

Utazás: Egyénileg, kerékpárok szállítása Kaposvárról megoldott

Létszám korlátozott, max.: 40fő

Egyéb felmerülő költségek: vacsorán, reggelin kívüli étkezés, Gerjén komp